Käsittelykoe moottoripyörällä
Vinkkejä moottoripyörän käsittelykokeeseen
Kuinka läpäisen käsittelykokeen moottoripyörällä? Mihinkä kannattaa kiinnittää huomiota A-luokan käsittelykokeessa? Näihin haemme annamme vastauksia tässä artikkelissa.
Artikkelissa tarjoamme vinkkejä opetuslupalaisille moottoripyörä ajokortin käsittelykokeen läpäisemiseen.
Käymme videoiden avulla läpi tärkeät asiat kolmesta käsittelytehtävästä:
- Hitaiden nopeuksien toimenpiteet
- Tehokas jarrutus
- Portit
Moottoripyörän talutus
Ajokorttia suorittavan tulee näyttää, että hän osaa ottaa tutkinnossa käytettävän moottoripyörän pois seisontatuelta, taluttaa U-käännöksen ja laittaa moottoripyörän seisontatuelle.
Kun teet tämän tehtävän harjoittelun yhteydessä kannattaa merkitä muistiin moottoripyöräsi kääntöympyrän halkaisija. Tätä mittaa tarvitset kun teet harjoittelurataa hitaiden nopeuksien toimenpiteille.
Hitaiden nopeuksien toimenpiteet
Käsittelykoe aloitetaan aina hitaiden nopeuksien toimenpiteillä.
Tehtävän tarkoitus on mitata ajokorttia suorittavan taitoa hallita moottoripyörä alhaisessa nopeudessa.
Tehtävän pujotteluosuuden leveys on tutkinnossa käytettävän moottoripyörän kääntöympyrän halkaisija + 1.5 metriä. Harjoitusta varten kävelytä pyörä ympäri ohjaus ääriasennossa ja lisää siihen tuo mainittu 1.5 metriä. Tämän teimme yllä olevassa harjoituksessa.
- Tehtävässä nopeus on säädeltävä kytkintä, kaasua ja takajarrua käyttäen. Tehtävässä ajetaan kävelyvauhtia. Käytä takajarrua kevyesti vauhdin säätelyyn. (enintään 5 km/h.)
- Tehtävässä kiinnitetään huomiota katseenkäyttöön. Pidä siis katseesi silmienkorkeudella suoraan edessä suorahidasajo osuudella. Voit ottaa jonkin kiintopisteen suoraan edestä.
- Myös jalkojen asentoa tarkkaillaan. Pidä siis jalat kiinni moottoripyörän tankissa. Älä siis hae tasapainoa jaloillasi.
- Keskity katseen suuntaukseen pujottelussa. Ohjaa moottoripyörää katseesi avulla pujotteluosuudessa. Anna katseesi kiertää.
- Ole tarkkana, ettet ylitä keiloilla merkittyjä rajoja.
Kannattaa harjoitella hitaiden nopeuksien toimenpiteitä runsaasti sillä se on usein se kokelaille kaikkein hankalin käsittelytehtävä.
Mikäli vain toinen hitaiden nopeuksien toimenpiteistä hylätään ensimmäisellä yrityskerralla, tarvitsee tehtävän uusinnassa suorittaa vain hylätty toimenpide.
Tehokas jarrutus
Tässä tehtävässä mitataan ajokorttia suorittavan taitoa pysäyttää moottoripyörä tehokkaasti ja hallitusti.
- Jarrutus tehtävässä jarrutus on aloitettava moottoripyörällä vähintään 50 km/h nopeudesta. Pyri saavuttamaan nopeus jo hyvissä ajoin ja pidä se tasaisena.
- Muista, että tehtävässä arvioidaan jarrutustekniikkaa ja jarrutukseen käytettyä matkaa, ei jarrutuksen aloituskohtaa.
- Käytä molempia jarruja jarrutusvoimaa asteittain lisäten. Keskity ennemmin etujarrun tehokkaaseen käyttöön sillä se voi hyvin tarjota jopa noin 75 % jarrutusvoimasta. Pidä samalla huoli, ettet lukitse takarengasta.
- Tehtävässä arvioidaan myös katseen suuntausta pidä siis katseesi silmien tasolla suoraan edessä. Älä tiputa katsettasi tai yritä katsoa kohtaa alustassa, johon haluat moottoripyörän pysähtyvän.
- Laita jalkasi maahan vasta kun moottoripyörä on pysähtynyt.
Kokelaalla on mahdollisuus kokeilla jarrutuspaikan kitkaa ennen käsittelykokeen aloittamista.
Portit
Tässä käsittelykokeen tehtävässä mitataan ajokorttia suorittavan taitoa hallita moottoripyörä kaarreajossa.
- Tehtävä on suoritettava tasaisella 30 km/h nopeudella. Pyri saavuttamaan nopeus hyvissä ajoin ennen ensimmäistä keila paria ja pidä se sen jälkeen tasaisena koko tehtävän ajan.
- Tehtävä on suoritettava vähintään 2 -vaihdetta käyttäen.
- Tehtävässä arvioidaan erityisesti katseen suuntausta. Toisen keilaparin kohdalla siirrä katseesi reilusti kierrettävän keilan ohi. Siirrä katseesi nopeasti haluttuun suuntaan keilojen väliin. Älä katso kierrettävää keilaa.
Harjoittelualue ja harjoitusten merkitseminen
Käsittelykoe tehdään aina kestopäällysteellä. Harjpoitteluun kannattaa valita alue joka on mahdollisimman tasainen. Epätasainen alusta aiheuttaa kokemattomalle kuljettajalle paljon ongelmia erityisesti hitaiden nopeuksien toimenpiteissä.
Voit käyttää muovisia keiloja tehtävien merkitsemiseen. Muista, että tehtävissä käytettävien merkkien väliset etäisyydet mitataan merkkien keskikohdista.
Kysyttyä moottoripyörän käsittelykokeesta
Jokaista tehtävää saa yrittää kaksi kertaa. Kolmas yrityskerta sallitaan, jos ongelmana on ainoastaan se, että ajokorttia suorittava ei saavuta tehtävän oikeaa suoritusnopeutta. Mikäli kaikki yritykset epäonnistuvat, käsittelykoe hylätään. Tässä tapauksessa sinun tulee uusia käsittelykoe.
Tehtävän yrityskerta katsotaan hylätyksi mikäli:
- Moottoripyörä tai kuljettaja koskettaa ratamerkkeihin tai ylittää tehtävään määritellyn alueen rajan.
- Kuljettaja koskettaa jalalla maata muissa kuin hitaiden nopeuksien toimenpiteiden ja jarrutustehtävien vaadituissa pysähdyksissä.
- Kuljettaja ei noudata tehtävänantoa
Päätös käsittelykokeesta ja sen perustelut on kerrottava ajokorttia suorittavalle suullisesti ja kirjallisesti.
Löydät sen esimerkiksi Moottoripyöräkirjasta. Sieltä löytyy myös esimerkkisuoritukset kaikista käsittelytehtävistä videona.
Löydät käsittelytehtävät myös Traficomin Ajokoeohjeesta.
Tämä ei vaikuta käsittelykokeeseen. Eli keliolosuhteet eivät vaikuta käsittelykokeen tehtävien mitoitukseen, suoritusnopeuteen tai arviointiin.
Et voi. Kaikki käsittelytehtävät on suoritettava istuen, jalat jalkatapeilla.
Käsittely- ja ajokokeeseen tarvitset mukaasi moottoripyörän, jolla tutkinto suoritetaan.
Kuljettajantutkinnossa käytettävän ajoneuvon tulee olla tieliikennekelpoinen, eikä siinä saa esiintyä merkittäviä puutteita. Jos tarvitset vuokrapyörän ajo- ja/tai käsittelykokeeseen voit kysyä sitä esimerkiksi lähimmältä autokoulultasi.
Moottoripyörän pitää vastata tavoiteltavaa ajokorttiluokkaa katso lisää Traficomin sivuilta.
Ajo- ja käsittelykokeessa kuljettajalla on oltava seuraavat pakolliset varusteet:
- tieliikennekäyttöön hyväksytty suojakypärä asianmukaisesti kiinnitettynä, sekä ajolasit silloin, kun kypärässä ei ole visiiriä;
- tieliikennekäyttöön tarkoitetut polvisuojilla varustetut moottoripyöräilijän ajohousut;
- tieliikennekäyttöön tarkoitettu kyynärpää- ja olkapääsuojilla varustettu moottoripyöräilijän ajotakki;
- tieliikennekäyttöön tarkoitetut suojilla varustetut moottoripyöräilijän ajokäsineet; sekä
- moottoripyöräkäyttöön tarkoitetut ajojalkineet
Ajokoe AM/121-, A1-, A2- tai A-luokan ajoneuvolla | 74,00 € |
A1-, A2- tai A-luokan käsittelykokeen uudelleensuoritus | 32,00 € |
Voit tarkastaa hinnat Ajovarmalta>
Varaa käsittelykoe Ajovarman ajanvarauksesta.
Paikallisella Ajovarman toimipisteellä on kenttä, jossa käsittelykokeet pidetään.
Varmista ennen kokeeseen menoa kokeen suorituspaikka. Koe ei välttämättä ala palvelupisteen kanssa samasta osoitteesta.
Lisää tietoa Ajovarmalta>
Kaikkiaan A-luokkien käsittelykoe koostuu viidestä tehtävästä:
- Hitaiden nopeuksien toimenpiteet
- Väistö
- Portit
- Jarrutus ja välitön liikkeellelähtö
- Tehokas jarrutus
Kaikkien tehtävien esimerkkisuoritukset videoina löydät Moottoripyöräkirjasta>