Ikäpoikkeuslupa 2023 – Ajokortti 17-vuotiaana
Ikäpoikkeuslupa 2023 – Ajokortti 17-vuotiaana Ikäpoikkeusluvalla nuori voi saada henkilöautonajokortin…
Ennen ajoharjoittelua on hyvä opetella ajoneuvon hallintalaitteet, liikenteen perusteet ja liikennesäännöt ihan teoriassa. Tässä postauksessa käydään läpi pakollinen ja vapaaehtoinen teoriaopetus koskien henkilöautokortin opetuslupaa. Tämä on yksi yleisimmistä aihealueista, josta meiltä kysytään.
Käydään asiat läpi siinä järjestyksessä kuin ne tulee suorittaa. Aloitetaan pakollisella turvallisuuskoulutuksella.
Turvallisuus- tai EAS-koulutus on pakollinen koulutus ensimmäistä ajokorttia suorittavalle.
EAS-koulutus on pakollinen myös mopo-, traktori- tai moottoripyöräkorttia suorittaville jos se on suorittajan ensimmäinen ajokortti. Tätä koulutusta ei voi antaa opetusluvalla vaan se on suoritettava virallisella koulutuksen antajalla.
EAS-koulutus koostuu neljästä teoriatunnista. Teoriatunnit voi suorittaa kätevästi esimerkiksi verkko-oppitunteina.
Todistus suoritetusta turvallisuuskoulutuksesta on oltava opetuslupaopetuksessa aina mukana. Lisäksi se tulee ottaa mukaan teoriakokeeseen. Opetuslupaopetuksessa EAS-koulutus tulee olla suoritettuna ennen ajo-opetuksen aloittamista.
Turvallisuuskoulutuksen tavoite ei ole opettaa kaikkia liikennesääntöjä. Siksi onkin suositeltavaa opiskella teoriaa myös esimerkiksi oppikirjasta. Siitä lisää seuraavaksi.
Pakollisten oppituntien (EAS ja RTK) oppituntien lisäksi ei ole muuta pakollista teoriaopiskelua. On kuitenkin selvää, että esimerkiksi teoriakokeen läpäisy pelkästään näillä tiedoilla on lähes mahdotonta. Tänä päivänä teoriakoe kaikissa ajokorttiluokissa on suhteellisen haastava. Varmasti haastavampi kuin mitä se oli, kun opetuslupaopettaja sen itse suoritti.
Kannattaa harkita ainakin seuraavia työkaluja teorianopiskeluun:
Nämä maksavat varmasti itsensä takaisin. Kokemustemme mukaan moderni oppimisympäristö on paras vaihtoehto teorian opiskeluun ja samassa ympäristössä voi sitten suorittaa kätevästi myös turvallisuuskoulutuksen ja riskikoulutuksen teoriaosion. Lisäksi oppimisympäristön opetusvideot täydentävät suhteellisen suppeaa pakollisen teoriaopetuksen määrää. Aiemmin pakollista teoriaopetusta oli 19 oppituntia, mutta nykyään pakollista teoriaopetusta on kokonaisuudessaan vain 8 oppituntia.
Teoriakokeen uusinta maksaa 40 € ja ajokoe henkilöautolla 99 € (2022). Kannattaa siis harjoitella, ennen kuljettajan tutkintoa. Hinnoista puhuimme jo aiemmassa postauksessa ” Mitä ajokortti opetusluvalla maksaa?”.
Riskikoulutus, riskientunnistamiskoulutus tai vain RTK-koulutus on pakollinen osa kuljettajankoulutusta, kun ajetaan henkilöautoajokorttia. Myöskään riskikoulutusta ei voi antaa opetusluvalla vaan se on suoritettava virallisella koulutuksen antajalla.
Riskikoulutus sisältää 4 teoriatuntia ja 4 ajotuntia tieliikenteen riskien tunnistamisesta ja hallinnasta. jo-opetus voidaan osin antaa simulaattorilla.
Milloin riskikoulutukseen?
Riskikoulutuksen voi suorittaa teoriakokeen jälkeen. Teoriakokeessa on kuitenkin riskientunnistamisen kysymyksiä (5kpl), tämän takia suosittelemme usein käymään riskikoulutuksen neljä teoriatuntia ennen teoriakoetta. Toki jos teoriakoeharjoittelussa harjoituskokeet menevät jo helposti läpi voi oppilas käydä suorittamassa teoriakokeen ennen riskikoulutuksen aloittamista.
Riskikoulutuksen ajotunnit kannattaa usein tehdä vasta juuri ennen ajokoetta. Olemme huomanneet, että tämä auttaa opetuslupaoppilaita ajokokeessa.
Ikäpoikkeuslupa 2023 – Ajokortti 17-vuotiaana Ikäpoikkeusluvalla nuori voi saada henkilöautonajokortin…
Opetusluvan hinta vuonna 2023 Henkilöautoajokortti opetusluvalla Mitä ajokortti opetusluvalla maksaa?…
Ă„lä anna talven yllättää – Talvirengas säädökset nopeasti Talven lähestyessä…
Opetanko opetusluvalla manuaalilla vai automaatilla? Automaattivaihteisten autojen osuus uusista autoista…
Kiinnostaako traktorimönkijän hankkiminen? Traktorimönkijöiden suosio kasvaa hurjasti. Erityisesti niin sanotut…