Teoriatunnit opetusluVALLA KANSIKUVA

Opetuslupa teoriatunnit ja teoriaopetus – Kolme helppoa askelta

Mitä teoriaopetusta opetusluvalla tulee käydä?

Ennen ajoharjoittelua on hyvä opetella ajoneuvon hallintalaitteet, liikenteen perusteet ja liikennesäännöt teoriassa. Tässä postauksessa käydään läpi pakollinen ja vapaaehtoinen teoriaopetus koskien henkilöautokortin opetuslupaa. Tämä on yksi yleisimmistä aihealueista, josta meiltä kysytään.

Käydään asiat läpi siinä järjestyksessä kuin ne tulee suorittaa. Aloitetaan pakollisella ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutuksella eli EAS-koulutuksella.

1. Ajokortin suorittaminen alkaa EAS-koulutuksella

EAS-koulutus toiselta nimeltään turvallisuuskoulutus on pakollinen koulutus ensimmäistä ajokorttia suorittavalle.

  • EAS-koulutus on pakollinen myös mopo-, traktori- tai moottoripyöräkorttia suorittaville jos se on suorittajan ensimmäinen ajokortti.
  • EAS-koulutusta ei voi antaa opetusluvalla vaan se on suoritettava virallisella koulutuksen antajalla.
  • EAS-koulutus käydään vain kerran. Eli jos sinulla jo on aiempi ajokortti, esimerkiksi mopo- tai traktorikortti, EAS-koulutusta ei tarvitse suorittaa.
  • EAS-koulutus koostuu neljästä teoriatunnista. Teoriatunnit voi suorittaa kätevästi esimerkiksi verkko-oppitunteina.
  • Todistus suoritetusta koulutuksesta (EAS-todistus) on oltava opetuslupaopetuksessa aina mukana. Lisäksi se tulee ottaa mukaan teoriakokeeseen.
  • Opetuslupaopetuksessa EAS-koulutus tulee olla suoritettuna ennen ajo-opetuksen aloittamista.
  • Turvallisuuskoulutuksen tavoite ei ole opettaa kaikkia liikennesääntöjä. Siksi onkin suositeltavaa opiskella teoriaa myös esimerkiksi opetuslupa oppimisympäristöstä. Siitä lisää seuraavaksi.

2. Vapaaehtoinen, mutta suositeltava teoriaopiskelu

Pakollisten oppituntien (EAS ja RTK) oppituntien lisäksi ei ole muuta pakollista teoriaopiskelua. On kuitenkin selvää, että esimerkiksi teoriakokeen läpäisy pelkästään näillä tiedoilla on lähes mahdotonta etenkin, jos oppilaalla ei ole aiemman ajokortin tuomaa kokemusta.

Tänä päivänä teoriakoe kaikissa ajokorttiluokissa on suhteellisen haastava. Varmasti haastavampi kuin mitä se oli, kun opetuslupaopettaja sen itse suoritti.

Henkilöauton kuljettajatutkinnon teoriakoe koostuu:

- Liikennetilannetehtävät 50 kpl - Sanalliset tehtävät (luokkakohtaiset monivalintatehtävät) 15kpl - Riskientunnistamisen kysymykset 5kpl

Kannattaa harkita ainakin seuraavia työkaluja teorianopiskeluun:

  • Kuljettajan oppikirja
  • Teoriakoeharjoittelu ohjelma

Nämä maksavat varmasti itsensä takaisin. Kokemustemme mukaan moderni oppimisympäristö on paras vaihtoehto teorian opiskeluun ja samassa ympäristössä voi sitten suorittaa kätevästi myös EAS-koulutuksen ja RTK-koulutuksen teoriaosion (tästä lisää myöhemmin).

Lisäksi oppimisympäristön opetusvideot täydentävät suhteellisen suppeaa pakollisen teoriaopetuksen määrää. Aiemmin pakollista teoriaopetusta oli 19 oppituntia, mutta nykyään pakollista teoriaopetusta on kokonaisuudessaan vain 8 oppituntia (EAS- ja RTK-koulutus).

Teoriakokeen uusinta maksaa 40 € ja ajokoe henkilöautolla 99 € (2022). Kannattaa siis harjoitella, ennen kuljettajan tutkintoa. 

Lisää opetusluvan kuluista blogissamme ”Opetusluvan hinta”

3. Lopuksi suoritetaan riskikoulutus (RTK-koulutus)

Riskikoulutus, riskientunnistamiskoulutus tai vain RTK-koulutus on pakollinen osa kuljettajankoulutusta, kun ajetaan henkilöautoajokorttia. Myöskään riskikoulutusta ei voi antaa opetusluvalla vaan se on suoritettava virallisella koulutuksen antajalla.

Riskikoulutus sisältää 4 teoriatuntia ja 4 ajotuntia tieliikenteen riskien tunnistamisesta ja hallinnasta. jo-opetus voidaan osin antaa simulaattorilla.

Milloin riskikoulutukseen?

Riskikoulutuksen voi suorittaa teoriakokeen jälkeen. Teoriakokeessa on kuitenkin riskientunnistamisen kysymyksiä (5kpl), tämän takia suosittelemme usein käymään riskikoulutuksen neljä teoriatuntia ennen teoriakoetta. Toki jos teoriakoeharjoittelussa harjoituskokeet menevät jo helposti läpi voi oppilas käydä suorittamassa teoriakokeen ennen riskikoulutuksen aloittamista.

Riskikoulutuksen ajotunnit kannattaa usein tehdä vasta juuri ennen ajokoetta. Olemme huomanneet, että tämä auttaa opetuslupaoppilaita ajokokeessa sillä oppilas saa ajokokemusta vieraan opettajan kanssa.

Kokonaisuudessaan RTK-koulutus tulee siis olla suoritettu ennen ajokoetta.

Teoriakoulutus B-ajokorttiluokassa:

Teoria_opetuslupa_yhteenveto

Pakollinen koulutus opetusluvalla kokonaisuudessaan:

 

Koulutuksen antaja

Kesto

EAS-koulutus

Autokoulu/virallinen kouluttaja

4 teoriatuntia

Ajo-opetus opetusluvalla

Opetusluvalla

Min. 10 ajotuntia

RTK-koulutus

Autokoulu/virallinen kouluttaja

4 teoriatuntia ja 4 ajotuntia