Vinkkejä ajokokeeseen

Ajokoe henkilöautolla – Vinkkejä ajokokeeseen

Kuljettajantutkinnon ajokokeen tavoitteena on varmistua siitä, että ajokorttia suorittava osaa toimia vastuullisena kuljettajana. Turvallisen ajamisen peruskivenä on kuljettajan kyky tunnistaa riskejä, havaita ne ajoissa ja toimia tilanteissa niin, ettei itselle tai muille aiheudu vaaraa.

Artikkeli kokonaisuuden ensimmäisessä osassa ”Ajokoe henkilöautolla Osa 1– Missä, milloin, miten?” kävimme läpi ajokokeeseen liittyvät käytännön asiat. Tässä toisessa osassa pureudumme niihin yleisimpiin ongelmiin, joita kokelaat kohtaavat ajokokeessa ja annamme joitakin vinkkejä, kuinka valmistautua menestymään ajokokeessa.

Muista tarkastaa varusteet ennen ajokoetta ❗

Joissain tapauksissa ajokokeeseen ei olla päästy laisinkaan koska auton varustelu ei ole ollut kunnossa. Opetuslupaopettajan kannattaa tarkastaa, että opetuskolmio ja lisäpeili ovat kiinnitetty ohjeiden mukaisesti ja riittävän lujasti. Tutkinnon vastaanottaja tarkastaa lisäjarrupolkimen kiinnityksen ja toiminnan ennen ajokokeeseen lähtöä. Onkin tärkeää tarkastaa lisäjarrupolkimen toiminta ja kiinnityksen lujuus ennen ajokoetta.

Samoin kannattaa tarkastaa auton ja renkaiden yleinen kunto ennen ajokoetta. Auton tulee olla kaikin puolin liikenneturvallisessa kunnossa. Varmista että polttoainetta on riittävästi ja että auton kaikki valot ja merkinantolaitteet toimivat kuten pitääkin.

Opetuslupavarusteet ajokokeeseen kuvina
Tarkasta opetuslupa varustelu

Yleisimmät virheet ajokokeessa ❌

Olemme keränneet tähän neljä kokemuksemme perusteella yleisintä virhetyyppiä joihin kokelaat sortuvat ajokokeessa.

A. Havainnointivirheet

Havainnointivirheet ovat ehkä se yleisin virhe, jonka kokelaat tekevät. Katsomalla kauas menosuuntaan ongelmat voidaan havaita ajoissa. Myös kuolleen kulman tarkastaminen päätä kääntämällä aina ajolinjaa vaihdettaessa on tärkeää ja se on myös asia, joka usein kokelailta unohtuu. Kuolleen kulman tarkistamisesta tulisikin tehdä oppilaalle automaatio toistojen avulla.

Myös kevyen liikenteen tarkistaminen päätä kääntämällä on tärkeää. Nopeasti liikkuvien polkupyörien ja sähköskoottien havaitseminen on erityisen hankalaa. Pyöräilijä on suojatiellä väistämisvelvollinen, mutta pyörätien jatkeella autoilija väistää.

Kevyenliikenteen huomiointi
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa

B. Tilannenopeus

Oman nopeuden arviointi voi olla haastavaa kenelle tahansa. Monesti ajokokeessa ajetaan ympäristöissä, joissa nopeusrajoitus alueet muuttuvat melko tiuhaan. Ajonopeus tulee sovittaa kulloisessakin ajotilanteessa käytettävissä olevan tilan ja näkyvyyden mukaan. Oikeaan tilannenopeuteen tulee siis kiinnittää erityistä huomiota.

Myös nopeuteen liittyvät virhearviot ovat yleisiä. Ajatellaan esimerkiksi, että kyllä liikennevaloista vielä ehtii ns. vanhoilla vihreillä.

Yksi yleinen virhe on myös liian ”varovainen” ajaminen kiihdytyskaistalla. Moottoritielle liittyminen muuta liikennettä alhaisemmalla nopeudella aiheuttaa riskitilanteita.

Huono ajokeli ja "vanhat vihreät"

C. Merkinannot

Merkinantojen unohtuminen tai niiden antaminen liian myöhään on myös yleinen virhe ajokokeessa. Monesti tällaiset ”pikku” asiat unohtuvat, jos kokelas on hermostunut.

Oikea aikaiset merkinannot ovat kuitenkin ensiarvoisen tärkeitä liikenteen turvallisuuden kannalta.

Ajo-opetuksessa tulee harjoitella vilkun laittamista päälle hyvissä ajoin ennen liikenteeseen liittymistä, kaistan vaihtamista, moottoritielle liittymistä tai risteysalueelle saapumista.

Oikea-aikaiset merkinannot
Merkinannot hyvissä ajoin

D. Ajolinja

Joskus bussikaistan käyttö on  kokelaalle epäselvää.

Bussikaistaahan saa käyttää ryhmittymiseen mutta muuten sillä ei henkilöautolla saa ajaa. Tämän kertaaminen on erityisen tärkeää niille kokelaille, joilla jo on mopokortti.

Toinen ajolinjoihin liittyvä yleinen ongelma ovat yksisuuntaiset tiet. Niistä lisää seuraavassa kappaleessa.

Bussikaistan käyttö ajokoe
Bussikaistan käyttö ainoastaan ryhmittymiseen

Mihin muuhun kannattaa kiinnittää huomiota?

Ennen ajokoetta kannattaa vielä kerrata erityisesti yksisuuntaiset tiet. Yksisuuntaisten tunnistaminen ja oikea ryhmittyminen kääntymistä varten ovat tärkeitä asioita joissa kokelaat usein tekevät virheitä. Vasemmalle yksisuuntaiselta käännyttäessä tulee rohkeasti ryhmittyä vasempaan reunaan.

Yksisuuntaiset tiet huomio ajokokeessa
Opetuslupalaisen kannattaa kerrata yksisuuntaiset tiet ennen ajokoetta.
Vuoden 2020 tieliikennelain uudistuksen jälkeen kuljettaja saa kääntyä omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalle kaistalle, muu liikenne huomioon ottaen.

❄️ Talvi

Talvella kaistamerkinnät ovat usein lumen peitossa. Tutulla ajoreitillä tämä ei varmasti aiheuta ongelmia, mutta ajokokeessa reitti on usein kokelaalle tuntematon. Näin ollen mm. ajoradan yläpuolisten opasteiden huomioiminen nousee tärkeäksi.

Talvella ei opetuslupalaisen myöskään kannata jättää ajokokeeseen saapumista viimetinkaan. Kannattaa ajaa pieni lenkki niin että auto on lämmin ja näkyvyys autosta ulospäin hyvä. Muista puhdistaa myös kaikki auton valot lumesta ja jäästä.

Kaistamerkinnät voivat peittyä lumeen.
Puhdista auto ajokoe
Varmista näkyvyys autosta

☀️ Kesä

Keväällä ja kesällä puolestaan suomen tiet ovat täynnä isoja ja pienempiä tietöitä. Kannattaa kerrata opetuslupaoppilaan kanssa toiminta tilanteessa, jossa kaista on tietyön takia poikki. Myös tässä tapauksessa oikea-aikaiset merkinannot ja oikea tilannenopeus ovat tärkeitä asioita.

Tietyöt ovat yleisiä kesällä

✔️ Muista, että ajokokeessa ei haeta virheetöntä suoritusta, vaan vastuullista kuljettamista!

Lisää vinkkejä ajokokeeseen