Vinkkejä ajokokeeseen opetuslupalaisille osa 2

Vinkkejä ajokokeeseen opetuslupalaisille

Osa 2

Tässä artikkelisarjan toisessa osassa annamme lisää vinkkejä asioihin joihin opetuslupa oppilaan ja opettajan kannattaa kiinnittää huomiota ennen ajokoetta. Voitte käydä nämä asiat ensin läpi suullisesti ja videoiden avulla. Kannattaa myös pyrkiä harjoittelemaan näitä tilanteita käytännössä, kun teette ajoharjoittelua taajamassa.

Tämän artikkelisarjan ensimmäinen osa Vinkkejä ajokokeeseen #1

Pyörätienjatke

Pyörätien jatkeen tunnistaa joko kärkikolmiosta, stop-merkistä tai vaihtoehtoisesti uudesta sinivalkoisesta pyörätien jatke -liikennemerkistä, jota käytetään käytännössä vain korotettujen pyörätienjatkeiden yhteydessä.

Huomaa, että kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää pyörätien jatkeella liikennemerkeistä riippumatta.

Kesä & tietyöt

Jos suoritat ajokoetta kesällä, on todennäköistä, että reitillesi osuu tietyön takia poikkeuksellisia liikennejärjestelyjä. Pidä katse kaukana edessä ja havaitset ongelmat ajoissa ja voit reagoida esimerkiksi vaihtamalla kaistaa ajoissa. Muista merkinannot ja kuolleen kulman tarkistus.

Linja-auto taajamassa

Varaudu antamaan tilaa pysäkiltä lähtevälle linja-autolle, kun ajat tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa. Hiljennä nopeuttasi ja tarkkaile linja-auton suuntamerkkiä.

Pihakatu

Muista, että pihakadulla nopeus on sovitettava jalankulun mukaiseksi, tämä on usein hiljaisempi vauhti kuin 20 km/h nopeusrajoitus, joka aluetta koskee.

On tärkeää osoittaa jalankulkijoille selvästi, että olet väistämisvelvollinen.

Pyöräkatu liikennemerkki

Pyöräkatu

Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Vaikka pyöräkadulla nopeusrajoitus osoitetaan erillisin liikennemerkein, on ajonopeus sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

Kaistamerkinnät eivät näy talvella

Kaistamerkinnät

Talvella kaistamerkinnät ovat usein lumen peitossa. Tutulla ajoreitillä tämä ei varmasti aiheuta ongelmia, mutta ajokokeessa reitti on usein kokelaalle tuntematon. Näin ollen mm. ajoradan yläpuolisten opasteiden huomioiminen nousee tärkeäksi.

Yksisuuntaiset tiet

Jos kokelas kääntyy yksisuuntaiselta vasemmalle väärää kaistaa pitkin, on tilanne vaarallinen. Kokelaan onkin kyettävä tunnistamaan yksisuuntainen tie.

  • Yksisuuntaisen nuoli.
  • Pysäköintikielto merkit, väripuoli meihin päin tien vasemmassa reunassa.
  • Kaistojen yläpuoliset liikennemerkit.
  • Ajorata merkinnät (Usein lumen peitossa talvella).

Oikea tilannenopeus

Oikea tilannenopeus on tärkeä osa turvallista ajamista. Suurin sallittu ajonopeus ei monesti ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus. Turvallinen ajonopeus muodostuu tilasta ja näkyvyydestä. Mitä vähemmän tilaa ja mitä huonompi näkyvyys on sitä alhaisempi, tulisi ajonopeuden olla.

Myös muun muassa tien kunto, liukas keli ja liikenneolosuhteet vaikuttavat tilannenopeuteen.

Hyväksytyssä ajokokeessa ajokokeen vastaanottaja tuntee olonsa turvalliseksi koko kokeen ajan.

Oikea aikainen vilkun käyttö

Usein kokelaat unohtavat vilkun käytön kokonaan esimerkiksi kaistaa vaihdettaessa tai käyttävät sitä väärään aikaan liikenneympyrästä poistuttaessa.

Muistakaa, että myös liian aikainen vilkun käyttö voi aiheuttaa väärin tulkintoja ja sitä myötä vaaratilanteita liikenteessä. 

Oletko menossa ajokokeeseen?

Katso ajokoeohje>>