
Teoriakoe – Kuinka valmistautua kuljettajantutkinnon teoriakokeeseen?
Teoriakoe ja siihen valmistautuminen voi olla hermoja raastavaa. Tässä artikkelissa käymme läpi kaikki olennaiset asiat, joiden avulla voit valmistautua menestyksekkäästi teoriakokeeseen. Olipa sitten kyseessä henkilöauton teoriakoe, mopokortin teoriakoe tai vaikka traktorikortin teoriakoe seuraavat vinkit ja ohjeet toimivat kaikille. Artikkelin lopussa on vinkkejä myös opetuslupaopettajalle.
1. Valmistaudu teoriakokeeseen – 5 P´s
” Proper Preparation Prevents Poor Performance.”
Monet menestyneet urheilijat luottavat viiden P:n periaatteeseen, se auttaa myös teoriakokeeseen valmistautumisessa.
Tärkein asia, joka takaa menestyksesi teoriakokeessa on oma panoksesi teoriakoeharjoitteluun.
👉 Valmistaudu siis huolella etukäteen: Mitä enemmän tiedät kokeesta, sitä varmempi tunnet olosi. Varmista, että ymmärrät kokeen muodon ja sisällön, ja opiskele hyvissä ajoin etukäteen, jotta tunnet olosi mukavaksi.
Teoriakokeeseen harjoittelu on suhteellisen helppoa koska kokeen muoto on yleisesti tiedossa ja koetta simuloivia teoriakoeharjoittelu ohjelmia löytyy paljon. Se on myös suhteellisen edullista. Virallisten teoriakoekysymysten julkaisu ei ole sallittua, mutta harjoitteluohjelma vastaa hyvin paljon oikeaa teoriakoetta.
Teoriakoeharjoittelun lisäksi on suositeltavaa opiskella asiat huolella sähköisestä oppikirjasta (AM120, AM121,T) tai opetuslupa oppimisympäristöstä (B).
Teoriakokeessa ratkaisevaa on oikeiden vastausten lukumäärä. Suluissa näet vaadittavan oikeiden vastausten määrän. Jos oikeiden vastausten lukumäärä alittaa jossakin kokeen osassa vaaditun määrän, kyseisen luokan teoriakoe hylätään. Koekohtainen vastausaika on 30 minuuttia.
Saman käyntikerran aikana voi tehdä useita eri ajokorttiluokkia koskevia teoriakokeita. Suosittua on esimerkiksi tehdä AM120 ja T-luokkien teoriakoe samalla kertaa.
Teoriakokeen koetilaan ei saa viedä matkapuhelimia, kuulokkeita tai muita viestintä- tai tallennusvälineitä eikä materiaaleja tai välineitä, joita voidaan käyttää kokeen suorittamiseksi vilpillisesti tai koekysymysten kopioimiseksi taikka muutoin eteenpäin välittämiseksi.
Joissakin tapauksissa kokelas voi suorittaa teoriakokeen suullisena. Yleisiä syitä suulliseen kokeeseen ovat lukihäiriö ja kielitaidon puute. Huomaa, että suullinen teoriakoe maksaa 107 €. Teoriakokeen saa suorittaa suullisesti pidennetyllä vastausajalla (60 minuuttia), jos jokin seuraavista edellytyksistä täyttyy:
- Ajokorttia suorittavan äidinkieli on muu kuin suomi, ruotsi tai englanti eikä hän hallitse hyvin mitään näistä kielistä;
- Ajokorttia suorittava on lukutaidoton;
- Ajokorttia suorittava on vähintään 75-vuotias ja hänet on vaaditun iän täyttämisen jälkeen hylätty vähintään kerran teoriakokeessa
- Ajokorttia suorittavalla on terveydellinen peruste pidennettyyn koeaikaan:
- a) Ajokorttia suorittavalla on lukihäiriö;
Ajokorttia suorittavan on esitettävä terveydenhuollon ammattihenkilön tai erityisopettajan laatima kirjallinen allekirjoitettu lausunto lukihäiriöstä. Lausunnosta on ilmettävä:
- Ajokorttia suorittavan nimi ja henkilötunnus
- Ajokorttia suorittavalla on luotettavasti todettu lukemisen vaikeus (dysleksia) tai lukihäiriö
tai
- b) Ajokorttia suorittavalla on muu terveydellinen peruste pidennettyyn vastausaikaan.
Ajokorttia suorittavan on esitettävä terveydenhuollon ammattihenkilön lausunto, josta ilmenee sairauden tai häiriön ICD-10 –diagnoosikoodi, muusta terveydellisestä perusteesta, joka vaikuttaa teoriakokeen suorittamiseen.
- c) Ajokorttia suorittava on kuuro ja hänen äidinkielensä on viittomakieli
Kun teoriakoe suoritetaan suullisesti, on koetilanteessa aina paikalla palveluntuottajan palveluksessa oleva ajokokeen vastaanottajana toimiva henkilö.
Me suosittelemme oppilaitamme läpäisemään teoriakoeharjoituksen, joka simuloi oikeaa teoriakoetta aikarajoineen (30 min), ainakin 6–10 kertaa ennen teoriakoetta.
Kun harjoittelet teoriakokeeseen mieti tilanteita huolella, älä opettele yksittäisiä tehtäviä ulkoa.
Teoriakokeeseen ei kannata mennä harjoittelemaan sillä sen uusiminen maksaa 40 €.
Kuljettajantutkinnon teoriakoemääräys sanoo seuraavaa: ”Liikenne- ja viestintävirasto omistaa teoriakokeessa käytettävän materiaalin eikä luovuta teoriakokeesta mitään tietoja, jotka vaarantaisivat teoriakokeen tarkoituksen toteutumisen tai kokeen käyttämisen vastaisuudessa.”
Koska tehtäviä ei julkaista eivät teoriakoeharjoitteluissa olevat kysymykset ja tehtävät ole yksi yhteen samoja kuin virallisessa teoriakokeessa.
Teoriakokeen kysymykset perustuvat tieliikenne- ja ajoneuvolainsäädännön sekä näiden nojalla annettujen säädösten sisältöön sekä tieliikenteen yleisiin periaatteisiin.
Tieliikennelain osaaminen ja sen soveltaminen liikennetilanteissa luo perustan teoriakokeessa menestymiseen. Rattiin.fi sähköisissä oppikirjoissa (A,B ja AM) tieliikennelakia käydään läpi tekstin, kuvien ja videoiden avulla osassa kaksi (2) Kuljettaja liikennetilanteissa. T-luokan oppikirjasta löydät nämä asiat oppikirjan lopusta kappaleista 13-15.
-
Teoriakoeharjoittelu
19,99 € – 29,99 €Hintaluokka: 19,99 € - 29,99 € sis alv Valitse vaihtoehdoista Tällä tuotteella on useampi muunnelma. Voit tehdä valinnat tuotteen sivulla.
2. Järjestä kaikki asiat kuntoon ennen teoriakoetta
Varmista, että sinulla on kaikki mitä tarvitset kokeeseen. Selvitä etukäteen missä Ajovarman toimipisteessä suoritat teoriakokeen ja kuinka pääset sinne. Saavu testipaikalle ajoissa, jotta sinulla on riittävästi aikaa asettua ja rentoutua ennen testin alkua. Suositeltavaan on olla paikalla 20–30 minuuttia ennen kokeen alkamisaikaa.
- Todistus ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutuksesta (EAS-todistus) TAI aiempi ajokortti (esimerkiksi mopokortti). Suorita EAS-koulutus>
- Huoltajan suostumus – Jos suorittamasi ajokorttiluokan vähimmäisikä on alle 18 vuotta ja olet alaikäinen.
- Ikäpoikkeuslupa – Jos suoritatte B-ajokorttia ikäpoikkeusluvalla.
- Henkilöllisyystodistus (esim. passi, aiempi ajokortti tai henkilökortti)
- Rahaa 40 € tai pankkikortti jos et maksanut koetta verkossa etukäteen (suositeltavaa)
👉 Voit osallistua B-luokan (henkilöauto) teoriakokeeseen kuukautta ennen kuin täytät 18 vuotta.
👉 Ikäpoikkeusluvalla B teoriakokeeseen voi osallistua aikaisintaan 17-vuotiaana.
👉 A1-luokan teoriakokeeseen voit osallistua kuukautta ennen kuin täytät 16 vuotta.
👉 Mopokortin (AM120/121) teoriakokeeseen voit osallistua kuukautta ennen kuin täytät 15 vuotta.
👉Traktoriajokortin (T) teoriakokeeseen voit osallistua täytettyäsi 15-vuotta.
Virallinen teoriakoe suoritetaan tablet-tietokoneella Ajovarman toimipisteellä.
Kun koette yhdessä opetuslupaopettajasi kanssa, että olet valmis teoriakokeeseen voit varata sen helposti netissä Ajovarman varauspalvelussa>
Voit maksaa teoriakokeen ajanvarauksen yhteydessä tai vaihtoehtoisesti paikan päällä kun menet teoriakokeeseen.

3. Jos teoriakoe jännittää
On luonnollista tuntea ahdistusta ennen koetta, mutta yritä muistaa, että tämä on normaali reaktio ja se menee ohi.
👉 Yritä keskittyä nykyhetkeen: Sen sijaan, että murehdit tulevaisuutta tai mietit menneisyyttä, yritä keskittyä nykyhetkeen ja siihen, mitä sinun on tehtävä valmistautuaksesi kokeeseen.
👉 Positiivinen itsepuhuminen: Rohkaise itseäsi ja muistuta itseäsi, että olet kykenevä ja valmistautunut kokeeseen hyvin.
👉 Pieni jännitys on hyvä asia: Sopiva stressi nostaa suorituskykyä, ja pieni jännitys koetilanteessa on yleensä vain hyvästä.
👉 Kokeile syvään hengittämistä: Stressaavassa koetilanteessa voit hengittää syvään ja rauhallisesti. Tällä tavoin voit lähettää aivoille signaalin, joka kertoo sinun olevan rentoutunut.
Laatikkohengitys on yksi tapa, jolla voit pyrkiä rauhoittamaan kehoa ja mieltä. Kokeile sitä itse se on yksinkertaista:
- Hengitä sisään 4 sekuntia (Hengitä nenän kautta ja palleasta lähtien, eli vatsa liikkuu ensin)
- Pidätä hengitystä 4 sekuntia
- Hengitä ulos 4 sekuntia
- Pidätä hengitystä 4 sekuntia
- Toista kohdat 1–4 ainakin kolmesti. Jos mahdollista jatka noin 4 minuuttia.
On tärkeää muistaa, että jokainen kokee suorituspaineet eri tavalla ja mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle, joten ole armollinen itsellesi ja löydä itsellesi parhaiten sopiva tapa rentoutua ja keskittyä.


Muista että todennäköisyydet ovat puolellasi
Opetuslupalaisten B-luokan teoriakokeen hyväksymisprosentti (1.yrityskerta) oli vuonna 2022 90 %
Jos otetaan huomioon kaikki opetustavat oli hyväksymisprosentti 80.
4. Teoriakokeen suoritus ja läpäisy
Vinkkejä teoriakokeen suorittamiseen:
- Merkkaa haastavat tehtävät ja palaa niihin kokeen lopuksi. Käytössäsi on ”merkkaa kuva” ominaisuus. Näin et tuhlaa ylimääräistä aikaa hankalaan tehtävään.
- Älä kiirehdi. Monesti teoriakokeen kysymyksiin vastataan liian nopeasti ja tarkastaminen jää tekemättä. Aikaahan sinulla on 30 minuuttia ja tehtäviä on 70 kpl (A-luokka 75) . Eli aikaa per kysymys on n. 25 sekuntia.
Hyväksytty teoriakoe on voimassa yhden vuoden. Tänä aikana sinun tulee suorittaa kuljettajantutkinto loppuun asti. Tämä tarkoittaa ajo- ja/tai käsittelykokeen suorittamista hyväksytysti.
T-ajokorttiluokassa pelkkä teoriakokeen läpäiseminen riittää kuljettajantutkinnon suorittamiseen.
Ajokorttia suorittavalla on kokeen suoritettuaan aina oikeus saada koepalaute sähköpostitse tai tulosteena palveluntuottajalta (Ajovarmalta).

Kertauksena:
- Valmistaudu huolella teoriakokeeseen – Oppikirja ja teoriakoeharjoittelu.
- Järjestä kaikki asiat kuntoon ennen teoriakoetta – Tarvittavat dokumentit. Ole ajoissa paikalla.
- Jos teoriakoe jännittää – Pieni jännitys on hyvästä. Kun tiedät, että olet valmistautunut hyvin jännität vähemmän.
- Läpäistyn teoriakokeen jälkeen sinulla on yksi vuosi suoritta kuljettajantutkinto loppuun.
Oletko valmis teoriakokeeseen? Varaa teoriakoe täältä>
Huom! Ajokorttiluvan tulee olla voimassa. Jos se ei ole voimassa et pääse varaamaan teoriakoeaikaa. Ajokorttilupaa voit anoa joko suoraan Traficomilta tai Ajovarman kautta.
Vinkkejä opetuslupaopettajalle – Teoriakoe ja harjoittelu
Opetuslupaopettajan rooli oppilaan liikennekasvattajana on tärkeä ja vaikka usein se painottuu käytäntöön ja ajo-opetukseen kannattaa pyrkiä auttamaan oppilasta myös teorian sisäistämisessä. Ole kiinnostunut siitä kuinka oppilaan teorian opiskelu sujuu.
Nykyinen teoriakoe ajokorttiluokasta riippumatta on varmasti vaikeampi kuin se, jonka opetuslupaopettaja on aikanaan tehnyt, jos sellaista on edes vaadittu (esimerkiksi mopokorttiin). Tämä johtuu pitkälti siitä, että nykyään on siirrytty tutkintopainotteiseen malliin ja sen myötä pakollisen ajo- ja teoriaopetuksen määrää on laskettu merkittävästi ja kuljettajantutkinnosta on puolestaan tehty monella tapaa haastavampi. Tämän myötä oppilaan oma vastuu opiskelusta on kasvanut.
Erityisen haastava teoriakoe on usein sellaisille kokelaille, jotka suorittavat ajokorttiluokkaa, jossa ei ole pakollista ajo-opetusta (AM ja T-ajokorttiluokat). Ajo-opetuksessa opetuslupaopettaja voi usein käydä läpi asioita oikeissa liikennetilanteissa ja näin syventää oppilaan tietämystä.

Opetuslupaopettajan kannattaa tukea oppilasta rakentavasti. Syitä teoriakokeen vaikeuteen voi olla monia. Koetilanne poikkeaa paljon siitä, kun tekee harjoituksia oman kodin rauhassa. Tässä blogi artikkelissa annoimme jo vinkkejä jännityksen selättämiseen.
Aluksi kannattaa varmistaa, että oppilas on opiskellut riittävästi. Me suosittelemme teoriakoeharjoituksen läpäisemistä 10 kertaa ennen teoriakoetta, jos kyseessä on oppilaan ensimmäinen ajokortti. Kokemuksemme mukaan tämä riittää suurimmalle osalle oppilaista. Jos kyseessä on toinen ajokortti usein 6 kertaa riittää. Nämä ovat kuitenkin vain suosituksia ja riittävä harjoittelun määrä vaihtelee luonnollisesti oppilaasta toiseen.
Seuraavaksi kannattaa varmistaa, että oppilas todella ymmärtää luokkakohtaiset kysymykset ja erityisesti tilannekysymykset (kuvatehtävät). Kannattaa muistaa, että Traficom ei julkaise virallisen teoriakokeen tehtäviä. Tämän vuoksi teoriakoeharjoitteluiden kysymykset/tehtävät eivät ole yksi yhteen virallisen kokeen kanssa. Teoriakokeen läpäisy vaatii kokelaalta eri liikennetilanteiden sekä niissä olevien riskien ja sääntöjen ymmärtämistä.
Suosittelemme käymään kysymyksiä ja tilannetehtäviä läpi yhdessä oppilaan kanssa. Tähän kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä. Yksi hyvä keino varmistaa, että oppilas todella ymmärtää tehtävän on pyytää oppilasta perustelemaan miksi hän valitsee juuri tietyn vastauksen. Näin saat käsityksen siitä, kuinka oppilas näkee tehtävän ja voit auttaa ajattelua ja oikeiden asioiden huomiointia. Tässä tapauksessa kannattaa harjoitella tilannekysymyksiä, luokkakohtaisia kysymyksiä ja liikennemerkkejä ilman aikarajoitusta. Teoriakoeharjoituksessa on sama aikaraja kuin virallisessa teoriakokeessa. Tämän jälkeen voitte siirtyä harjoittelemaan aikarajan kanssa.
Jos oppilas on jo käynyt teoriakokeessa ja se on hylätty kannattaa ehdottomasti käyttää siitä saatua palautetta apuna. Siitä näette minkä tyyppisissä tehtävissä virheet ovat tulleet ja voitte harjoitella juuri sitä tehtävätyyppiä enemmän. Teoriakokeesta oppilas saa palautteen heti. Ajokorttia suorittavalla on kokeen suoritettuaan aina oikeus saada koepalaute myös sähköpostitse tai tulosteena palveluntuottajalta (Ajovarmalta).
Huomaa, että palaute ei sisällä yksittäisiä tehtäviä tai kysymyksiä. ” Liikenne- ja viestintävirasto omistaa teoriakokeessa käytettävän materiaalin eikä luovuta teoriakokeesta mitään tietoja, jotka vaarantaisivat teoriakokeen tarkoituksen toteutumisen tai kokeen käyttämisen vastaisuudessa.”-Teoriakoemääräys
Yleensä virheitä tulee eniten liikennetilannetehtävissä (=kuvatehtävissä). Tämä on luonnollista sillä ne ovat ylivoimaisesti suurin tehtäväryhmä kaikissa ajokorttiluokissa. Luokkakohtaiset kysymykset koetaan yleensä helpoimmiksi. Riskitehtäviä on vain viisi ja oppilaat yleensä suoriutuvat niistä hyvin. Tosin huomioitavaa on, että riskientunnistamiskoulutus (RTK) on pakollinen ainoastaan B-ajokorttiluokassa. Riskitehtäviin voi valmistautua teoriakoeharjoittelu ohjelman avulla.