Opetanko opetusluvalla manuaalilla vai automaatilla?
Automaattivaihteisten autojen osuus uusista autoista on viimeiset vuodet ollut hurjassa kasvussa niin Suomessa kuin Euroopassa yleisemminkin. Näin ollen monet opetusluvalla opettavat ovat pähkäilleet mitä pitäisikö oppilas opettaa ajamaan manuaali- vai automaattivaihteisella autolla. Tässä artikkelissa käymme nopeasti läpi molempien vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet, kun puhutaan henkilöautoajokortin suorittamisesta opetusluvalla.
Autokoulut luottavat vielä manuaaliin
Suurin osa autokoulujen autoista on vielä manuaalivaihteisia. Tähän on yksinkertainen syy. Jos kuljettajan tutkinto (ajokoe) suoritetaan automaattivaihteisella autolla, tulee ajokorttiin merkintä joka oikeutta ajamaan ainoastaan automaattivaihteisella autolla. Jos kuljettajantutkinto puolestaan suoritetaan manuaalivaihteisella autolla, saa kuljettaja kuljettaa sekä manuaali- että automaattivaihteisia autoja. Tämä on siis selkeä etu manuaalivaihteisella autolla tutkinnon suorittavalle.
Opettajan kannalta niin autokoulussa kuin opetusluvallakin automaatilla opettaminen on luonnollisesti helpompaa ja opetuksessa voidaan siirtyä liikenteen sekaan nopeammin. Jos oppilas suorittaa vain minimimäärän ajotunteja (10 kpl) tämä on suuri etu kuljettajantutkintoon mentäessä. Koska opetusluvalla lisätuntien hinta on autokoulua pienempi ja ajo-opetuksen määrät yleensä paljon autokouluja suuremmat on opetuslupaopetuksessa yleensä mahdollista käyttää enemmän aikaa kytkimen ja vaihteiston käytön opetteluun.
Tämä on mahdollista. Se millä ajoneuvolla ajokoe suoritetaan, määrää sen tuleeko ajokorttiin merkintä, jolla saa ajaa ainoastaan automaattivaihteista autoa.
Tämä on tilanne monissa perheissä. Usein opetettavalle kuitenkin halutaan ajokortti ilman rajoituksia. Monesti tässä tapauksessa esimerkiksi perheen kakkosauto vaihdetaan ajoharjoittelun ajaksi manuaalivaihteiseen autoon.
Kyllä voit. Muista kuitenkin, että opetusauto tulee aina olla varustettu opetuslupaopetusta varten. Eli autossa tulee olla opetuspoljin, opetuskolmio ja lisäpeili -> https://rattiin.fi/tuote/opetuspoljinsarja-oplu/
Voit siis esimerkiksi opettaa sekä automaatti- että manuaalivaihteisella autolla.
Kyllä voi. Tässä tapauksessa tulee suorittaa ajokoe uudelleen manuaalivaihteisella autolla.
Suomen vanha autokanta
Muuhun läntiseen Eurooppaan verrattuna meillä ajetaan vanhoilla autoilla. Suomalainen keskimäärä auto on noin 13-vuotta vanha ja automaattien suosio on pitkälti viimeisen vuosikymmenen kehitystrendi. Suomessa autokannan uusiutuminen on erityisen hidasta ja tämän takia manuaalivaihteisien autojen saatavuus erityisesti käytettyjen markkinoilla tulee pysymään vielä pitkään suurena. Vielä vuonna 2015 puolet Suomessa myydyistä uusista autoista oli varustettu manuaalivaihteistolla.
Uudet autot usein automaatteja
Mm. sähkö ja hybridiautojen suosion kasvu on lisännyt automaattiautojen osuutta uusissa autoissa. Suurin osa uusista autoista myydään automaattivaihteisena myös Suomessa. Nykyään enää noin joka neljäs uusi auto on manuaalivaihteinen.
Vuokraatko auton lomalla?
Euroopassa yhä suurin osa autokannasta on varustettu manuaalivaihteistolla. Joissakin tapauksissa saattaa esimerkiksi olla vaikeaa löytää automaattivaihteista vuokra-autoa tai ne ovat merkittävästi manuaalivaihteisia kalliimpia.
Mikä siis opetusautoksi opetusluvalla?
Suurin osa valitsee yhä opettaa manuaalivaihteisella autolla. Näin vältytään tilanteelta, jossa saatavilla on vain manuaalivaihteinen auto ja kuljettajan ajo-oikeus ei anna lupaa ajaa sillä.
Näin voi käydä esimerkiksi:
- Vuokratessa autoa
- Pitkällä matkalla, jolloin on viisasta vaihdella kuljettajaa ja käytetty auto on manuaali.
- Perheen toinen auto on menossa ja pihassa oleva on manuaali. Erityisesti hätätapauksessa tämä voi olla huono asia.
- Harrasteautoilusta kiinnostuneet. Autoklassikot ovat yleensä manuaalivaihteisia.
Sellaisesta ei ole varmaa tietoa. EU tasolla on menossa muutosprosessi jossa automaattiehdon voisi poistaa ajokortista seitsemän tunnin koulutuksella manuaalivaihteisella autolla. Mahdollinen toteutumisaika lienee useamman vuoden.
Tämä muutos todennäköisesti tekisi automaattiehdon poistamisesta asiakkaalle kalliimman kuin se on nyt.
On selvää, että kytkimen ja vaihteiston opettelu vie aikaa, mutta peikkoa siitä ei itselle tai opetuslupa oppilaalle kannata tehdä. Opithan itsekin todennäköisesti ajamaan manuaalivaihteisella autolla. Jos opettaminen mietityttää kannattaa tutustua Opetuslupaopettajan käsikirjaan, siinä neuvotaan yksityiskohtaisesti opetusvideoiden avulla, kuinka opettaa oppilas käsittelemään manuaalivaihteista autoa.
Tässä vielä plussat ja miinukset
Manuaalivaihteisto
Plussat + Voit ajaa millä henkilöautolla tahansa. Suurin etu! + Autoa vuokratessa sinulla on enemmän vaihtoehtoja + Manuaali auton vuokraus on usein automaattia halvempaa + Euroopassa ja Suomessa suurin osa liikenteessä olevista autoista on vielä manuaalivaihteisia + Enemmän valinnan varaa ensimmäistä autoa hankittaessa. Lisäksi manuaalivaihteiset autot ovat halvempia. Miinukset – Vaikeampi oppia ajoneuvon käsittely – Joudutaan käyttämään enemmän aikaa auton käsittelyn harjoitteluun – Erityisesti mäkilähdöt voivat olla aluksi vaikeita |
Automaattivaihteisto
Plussat
+ Helpompi oppia -> pääsee nopeammin harjoittelemaan liikenteessä
+ Mäkilähdöt ovat helppoja
+ Molemmat kädet aina ratissa -> parempi käsittely
+ Ruuhkissa ajo on merkittävästi helpompaa
Miinukset
– Et saa ajaa manuaalivaihteisia autoja. Tämä on se suurin haitta!
– Kalliimpi hankintahinta – Erityisesti kun puhutaan nuoren ensimmäisestä autosta
– Rajoittunut tarjonta käytettynä
– Auton vuokraus voi olla hankalaa tai ainakin kalliimpaa
Ajokortti opetusluvalla
-
Ale!
Opetuslupapaketti
Alkaen:79,80 €Alkuperäinen hinta oli: 79,80 €.69,90 €Nykyinen hinta on: 69,90 €. sis alv Valitse vaihtoehdoista -
Opetuslupaopettajan käsikirja
48,90 € sis alv Lisää ostoskoriin -
Opetuslupa oppimisympäristö
39,90 € sis alv Lisää ostoskoriin